Een blog met veel superlatieven en wat gemopper - Reisverslag uit Trente, Italië van Arno Kooij - WaarBenJij.nu Een blog met veel superlatieven en wat gemopper - Reisverslag uit Trente, Italië van Arno Kooij - WaarBenJij.nu

Een blog met veel superlatieven en wat gemopper

Door: Arno

Blijf op de hoogte en volg Arno

20 Juni 2018 | Italië, Trente

Vanmorgen met weemoed vertrokken bij het hotel Schwarzer Widder. Wat een tophotel! Na een heerlijk ontbijt (we kregen zelfs nog een stuk appeltaart mee), gingen we weg voor een rustige dag naar Trento. Deze leidde ons vooral langs het prachtige fietspad ‘Via Claudia Augusta’. Dit is echt met afstand de mooiste fietsroute die ik ooit heb gezien. Langs de rivier Adige, door wijngaarden, tussen de bergen met besneeuwde toppen en goed geasfalteerd. In de wijngaarden stonden trouwens de sproeiers aan, dus we kregen een extra douche. Wij hebben deze fietsroute gefietst vanaf de Reschenpass tot aan Bolzano. Zie het kaartje bij de foto’s. Echt een aanrader! Er gaat overigens ook een treintje. En, voor m’n collega Arie, je kunt hem ook met de auto doen...

Tot aan Bolzano ging het geweldig. Bij Bolzano nam de Reitsmaroute ons mee langs de ‘’Appiano sulla Strada Vino’. Klinkt prachtig en dat was hij ook, maar wel een forse klim. Na deze klim vervolgde de weg zich langs de snelweg en de Adige in een redelijk rechte lijn naar het zuiden. Voor ons vandaag dus tot Trento. Een schitterende stad overigens met veel indrukwekkende historie. Het piazza Duomo is magnifiek.

Tot nu toe alleen maar superlatieven voor onze dag van vandaag. Voor de balans dan ook maar wat mopperen. De wind is gedraaid naar het zuidoosten in plaats van het noordoosten. Dat betekent dat wij vandaag (en als de wind niet draait, ook de komende dagen) met wind tegen fietsen. En het is geen briesje... en natuurlijk zijn wij als Hollanders gewend om tegen de wind in te fietsen, maar het scheelt gewoon 3-4 km per uur gemiddeld (en dat is toch een uur per dag) en het kost veel kracht.

En dan de warmte. We hadden tot aan de Italiaanse grens zo”n 22-23 graden, maar de temperatuur is gestegen naar 32-33 graden. En dat is warm..! Dus goed smeren en veel drinken. Wat vervelend is, is dat het met deze warmte gaat broeien op een plaats waar je liever niet wilt dat er iets gaat broeien als je 7 uur op een zadel zit en naast een andere vent in bed ligt.... We hebben wel wat zalfjes daarvoor, maar dat zal wellicht ongemakkelijk gaan worden.

Zo, genoeg gemopperd. Want het gaat goed, we voelen ons nog redelijk fit en we genieten elke dag. Ook al missen we thuis, dit is een once-in-a-life-time experience.

We zitten nu precies 700 km fietsen van Rome af. Morgen ongeveer 100 km naar Verona en dan dus nog 600 km. Dit derde en laatste deel van de route is het zwaarste deel. Aangezien we nog rustdag willen nemen, moeten we deze 600 km in 5 fietsdagen doen. We hadden voor het stuk Verona - Rome gemiddeld 125 km per dag gepland, dus we lopen nog voor op schema. Aan andere kant willen we ook niet de laatste dagen moeten stressen, dus we zullen in het stuk tussen Verona en Assisi (want vanaf daar wordt het weer fors klimmen) een paar lange dagen gaan pakken. Komt goed.

Zo, net Spanje - Iran gekeken op een terrasje, het is nog laat gezellig op straat; nu naar bed en morgen naar het mooie Verona!

• 20 Juni 2018 - 22:06

Ben:

Hi mannen, de foto's zijn adembenemend. Prachtig. Goed om te lezen dat jullie genieten. Hou vol.

• 21 Juni 2018 - 05:48

Willeke Tops:

Jullie zijn voor mij in bekend gebied. Krijg zelf ook zin om weer die kant op te gaan. Blijf genieten en hou vol. Succes vandaag,

• 21 Juni 2018 - 07:49

Jantine:

Mooie verslagen mannen, prachtige ervaring. Enjoy.

• 21 Juni 2018 - 09:14

Cor Willemse :

Houd vol, denk maar aan Franciscus van Assisi. Geniet elke weer van jullie mooie verhalen.

• 21 Juni 2018 - 18:12

Klaas Klunder:

He Jan en Arno,

Geweldige tocht lijkt mij . Ooit ook in ongeveer dezelfde gebieden tochten gefietst. Prachtig om daar in de bergen te fietsen. Ik geniet zeker mee. Voor jullie : blijf smeren en ja af en toe ook op die plaatsen wat dan ook echt nodig is.
    Veel plezier nog.

grt

Klaas

• 21 Juni 2018 - 19:37

Henk:

Leuk om jullie reis te volgen en jullie hebben nog oog voor de omgeving. Hele mooie foto’s, waar je vakantiegevoel van krijgt. Succes met de klimmetjes die nog op jullie pad komen!

Grt, Henk SA