Wanneer rituelen worden onderbroken - Reisverslag uit Narni, Italië van Arno Kooij - WaarBenJij.nu Wanneer rituelen worden onderbroken - Reisverslag uit Narni, Italië van Arno Kooij - WaarBenJij.nu

Wanneer rituelen worden onderbroken

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Arno

25 Juni 2018 | Italië, Narni

Dag 15 - Wanneer rituelen worden onderbroken.

Arno kondigde gisteren al aan dat we ons gebruikelijke ritueel gingen onderbreken. Wanneer je in Assisi bent, wil je er iets meer van zien dan alleen het hotel en route van aankomst en vertrek. Dus besloten om de ochtend gedeeltelijk in Assisi door te brengen en later op de fiets te stappen. En dan merk je wat twee weken fietsen volgens het ritueel van opstaan, ontbijten, fietsen, lunchen, fietsen, dineren, slapen etc met je doet. Na het ontbijt in Assisi de stad in en wie er al eens geweest is weet dat er eigenlijk geen vlak stukje te vinden is. Als twee oude mannen sleepten we ons de trappen op naar de bezienswaardigheden die wat verder boven in de stad lagen. We hebben wel conditie opgebouwd maar zeker niet waar het traplopen betreft!
Zo rond 11 uur stapten we in Assisi op de fiets om verder onze route te vervolgen en de eerste 20 kilometers gingen als een speer. Daarna al wat meer geaccidenteerd en tijd voor een koffiestop. Een klein barretje waar wat Italiaanse werklui alle terrasstoelen in bezit hadden genomen. Niet omdat er zoveel werklui en weinig stoelen waren maar twee zaten op een stapel van drie respectievelijk vijf op elkaar gestapelde stoelen. Nu is de gemiddelde Italiaan inderdaad niet zo groot maar om dit nu zo te compenseren........ Uiteindelijk stonden ze vriendelijk een paar stoelen af en konden wij genieten van een heerlijke cappuccino die in dit soort gelegenheden erg goedkoop is, wij betaalden €1,- per kop. Omdat we goed - of zelfs iets voor - op schema liggen besloten er geen hele lange dag van te maken. De rit was toch nog pittig genoeg met behoorlijke lange beklimmingen in de zon over de heuvels van dit deel van Umbrië. Klimmen betekent ook afdalen en dat konden we vooral aan het einde goed merken. Wel opletten want we schreven al eerder over de staat van de Italiaanse wegen. Verkeersdrempels zie je hier niet, die ontstaan vanzelf wel in de weg door opeenhoping van asfalt of meerdere lagen asfalt over elkaar. Het blijft dus opletten met de snelheden die we bij het dalen behalen.
Onderweg besloten om een hotel te boeken en dat bracht ons uiteindelijk in Narni. Een hotel wat buiten het stadje maar het zag er aantrekkelijk uit met een zwembad etc. Het weer is echter wat omgeslagen en ik heb net de was binnengehaald omdat de bewolking die al boven de heuvels hing nu is overgegaan in regen. Morgen belooft een zonnige dag te worden en die zal ons weer wat dichter bij Rome brengen.
PS. We hebben begrepen dat de mailinglijst weer werkt, dank alvast aan allen die met ons meeleven en reageren. Blijft leuk om de reacties te lezen, niet alleen onder onze verslagen maar ook via mail, whatsapp, twitter etc.

• 25 Juni 2018 - 21:34

Ben:

Stoer om samen nog even een stadswandeling te maken in Assisi, maar nog stoerder om daarna alsnog op de fiets te klimmen! Zal best 'even' zeer gedaan hebben.
    Wat komt Rome dichtbij en wat gaan jullie goed. Klasse!
    Wat zijn de plannen in of na Rome? Omdraaien en weer terug, eerst paar dagen rust ☀️

• 25 Juni 2018 - 21:47

Arno:

Hoi Ben, woensdag brengen we de fietsen weg bij een fietsenmaker die ze voor ons in een speciale fietsdoos inpakt. Deze halen wij dan donderdag weer op. Verder gaan we een beetje van Rome genieten. We hebben er tenslotte hard genoeg voor gewerkt om er te komen. Misschien nog fietstochtje maken of zo..

• 25 Juni 2018 - 22:37

Aly:

Leuk om jullie zo te volgen! Chapeau! Wel op tijd terug voor de Vierdaagse toch?

• 26 Juni 2018 - 06:14

Arie:

Mooi om op deze manier mee te reizen. Bij toeval op deze site gekomen, wel een beetje laat geef ik toe. De rapportage op andere wijze had ik al wel gezien. Veel plezier nog.

• 26 Juni 2018 - 06:16

Annemieke :

Go boys: Rome, here they come!
    Nog maar anderhalve dag en als je dit leest, dan wordt de na een nachtje slaap de laatste afstand overbrugd. inderdaad voorzichtig met de kuilen in de weg (het zou verboden moeten worden)
    Ik denk aan je (op de tennis vanavond).
    Veel plezier nog.

• 26 Juni 2018 - 07:05

Cor Willemse:

Intocht der gladiatoren, zo moet het wel voelen als jullie straks Rome binnen rijden. Geniet ervan.

• 26 Juni 2018 - 20:03

Jan:

Hoi Aly, het wordt geen volledige 4daagse deze keer. Ik hou het bij alleen de donderdag :).