De kop is er af! - Reisverslag uit Neuss, Duitsland van Arno Kooij - WaarBenJij.nu De kop is er af! - Reisverslag uit Neuss, Duitsland van Arno Kooij - WaarBenJij.nu

De kop is er af!

Door: Arno

Blijf op de hoogte en volg Arno

11 Juni 2018 | Duitsland, Neuss

In Krefeld, zo’n 15 km voor Düsseldorf en het hotel, was er dan toch ineens dat beruchte geluid.. pang..! Ik keek om en zag Jan verschrikt van zijn fiets stappen en angstig naar zijn achterwiel kijken. Het zal toch niet...! Gelukkig geen spaak..! Het dopje dat het achterspatbord vastzet aan de beugel, was eruit geklapt. En dat is niet zo gek als je weet wat onze fietsen vandaag te lijden hebben gehad.

In Duitsland hebben ze zo’n 70 jaar geleden veel fietspaden aangelegd. Ik vermoed dat ze toen ineens veel fietsen hadden... Maar deze paden zijn sindsdien niet meer onderhouden. En dus veel barsten en scheuren; en dan moet je ook nog eens veel stoepjes op en af. Kortom, de banden, de spaken en onze billen zijn vandaag wel getest..

Maar verder eigenlijk een goede dag gehad. Conditioneel weinig problemen gehad, perfect weer (zonnig en niet te warm). Alleen de NNO wind die voorspeld werd, kwam stiekem uit het zuidoosten... Dus best veel tegenwind, maar door kop over kop te rijden was het toch goed te doen.

We waren om 8.15 uur bij Jan en Wilma vertrokken, waar we verrast werden doordat oud-collega Cor Willemse en zijn vrouw Catharina ons nog kwamen uitzwaaien. Echt leuk! Na een koffiestop in Zevenaar, zijn wij Duitsland ingereden en door het mooie landschap van Nordrhein Westfalen gefietst. Rond 14.00 uur gestopt voor een lunch in een Biergarten in het mooie plaatsje Xanten. Maar gewoon cola hoor! Want net als drie jaar geleden toen we door Navarra en Rioja reden, overdag geen alcohol...

Het laatste stuk was heel lastig, met veel bebouwde kom en dus stoplichten en drukte. Maar om half 7 kwamen we na 165 km dan aan bij het hotel in Neuss. Net nog even wat gegeten op het marktplein en nu lekker slapen.

Morgen gaan we naar Koblenz. Een minder lange tocht qua kilometers maar wel door Köln en Bonn heen, dus ook geen trage stukken.

Tot morgen!

• 12 Juni 2018 - 07:02

Jenneke:

Jan en Arno, veel plezier en succes met deze tocht.

Groet uit Heerde, Jenneke

• 12 Juni 2018 - 12:02

Ben:

Jan en Arno,
    Veel succes en plezier met dit avontuur.
    Geniet en doe ook voorzichtg.

• 12 Juni 2018 - 13:02

Ben:

Wat hebben jullie deze reis aan de fietsen/wielen laten aanpassen? Meer spaken in het wiel en zwaardere spaken? Wat voor fietscomputer/navigatie gebruiken jullie?

• 12 Juni 2018 - 19:24

Pedro El Bianco:

Knap gereden mannen! Respect slechte fietspaden en windje tegen! Arno geen last van het knie’tje! Ik wens jullie een goede herstellende nachtrust en veel en veilig fietsplezier morgen!

• 12 Juni 2018 - 19:25

Arno:

Hi Ben, we hebben nu 36-spaaks ipv 32-spaaks wielen. Hopen dat dit helpt. Ik heb een MIO 310. Gr Arno

• 12 Juni 2018 - 21:48

Stijnie Kamp:

Alweer een mooi reisverslag van de eerste kilometers. Petje af voor jullie en geniet van de reis

Tags: Neuss