Facta, non verba - Reisverslag uit Rome, Italië van Arno Kooij - WaarBenJij.nu Facta, non verba - Reisverslag uit Rome, Italië van Arno Kooij - WaarBenJij.nu

Facta, non verba

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Arno

27 Juni 2018 | Italië, Rome

Facta, non verba

Het leek mij in Rome passend de kop van het laatste verslag te voorzien van een Latijnse spreuk. En wat past dan beter dan het equivalent van ‘Geen woorden maar daden’. Arno moet het mij maar niet kwalijk nemen dat ik voor de lijfspreuk van Feyenoord kies, er zijn lezers die het in ieder geval zeker weten te waarderen. Wat ruim vier jaar geleden begon met een idee voor een fietstocht door Spanje - en die we in 2015 hebben gereden - kreeg nu z’n vervolg met een tocht van Barneveld naar Rome. Ook nu niet veel woorden in de voorbereiding, simpel een einddoel vaststellen en afspreken wanneer we gaan en trappen maar.
Gisteren waren we al in de buurt van Rome aangekomen - en eigenlijk tellen we vandaag niet mee als fietsdag - en vanochtend konden we ontspannen het laatste stuk van een kilometer of 15 gaan fietsen. Wel eerst even de goede route naar de stad vinden maar dat was een eitje met de hulp van Emilio, een Italiaan op een mountainbike. Zijn Engels en ons Italiaans was van hetzelfde niveau dus hij aarzelde niet en zette ons een paar kilometer verder af op een fietspad dat bijna linea recta naar het plein voor de St. Pieter basiliek leidde.
Dat was toch de plek waar we tocht symbolisch wilden afsluiten maar dat was nog lastig genoeg. Er was bijna geen doorkomen aan, mensenmassa’s stroomden in-, uit- en rond het plein. Met de fiets mochten we er niet eens op! Bleek dat de Paus net een korte toespraak had gehouden voor tienduizenden mensen. Toch nog wat foto’s gemaakt om te laten zien dat we het toch maar mooi voor elkaar hadden gekregen, van Barneveld naar Rome, 2007 kilometer in ruim 15 fietsdagen. Daarna nog wat plaatjes geschoten bij het fotogenieke monument Victorio Emanuel II en het Colosseum en op zoek naar het appartement dat we voor drie dagen gehuurd hebben. Dat betekende toch nog weer een paar kilometer dwars door het hectische Rome maar we konden het redelijk gemakkelijk vinden. Onderweg nog gestopt voor koffie bij Castroni aan de Via Nazionale, volgens de Italiaanse douanecollega’s de plek voor de beste koffie van Rome en het was inderdaad een heerlijke cappuccino. Bij het appartement weer een zeer behulpzame eigenaar die ons vertelde dat we de enige gasten waren en dus het hele appartement voor onszelf hadden, prima! Voorzien van de nodige tips voor restaurants, taxi’s etc. de spullen uitgepakt, gedoucht en op zoek naar de fietswinkel waar onze fietsen vliegtuigklaar en ingepakt moeten worden. Snel gevonden maar gesloten voor lunch van 14 to 16 uur dus zelf ook maar eerst gaan lunchen. Bij de winkel waren ze door een Italiaanse collega al op de hoogte gebracht, vandaag inpakken en morgen kijken hoe we de fietsen weer bij het appartement krijgen, met een gemiddelde taxi gaat dat niet lukken.

Het zit er dus op, Arno en ik kijken terug op een boeiende 2,5 week fietsen. Af en toe hebben we het qua afstanden op één dag wat te gek gemaakt maar daardoor hadden we in de laatste dagen wel een lekkere buffer opgebouwd. Geweldige ontmoetingen en gesprekken onderweg, prachtige steden (Augsburg, Verona, Ravenna) en gebieden (Noord-Italië) waar we doorheen gefietst zijn, de bergen en de heuvels die we beklommen hebben, het af en toe stuk zitten maar toch ook weer snel herstellen. Bijzondere overnachtingen in hotels waar je nog wel een keer zou willen terugkeren (Schwarzer Widder in Schlanders, Palazzo Mattei in Novafeltria) en het heerlijke Italiaanse eten.
Het grote verschil met onze reis door Spanje was dat pech ons grotendeels bespaard is gebleven. Afgezien van een loszittend achterspatbord in het begin bij mij en de losgeraakte trapper van Arno gisteren hebben de fietsen het prima gedaan, nul (!) gebroken spaken en nul lekke banden.
Een hele ervaring rijker gaan we nu nog een paar dagen uitrusten (de Spaanse trappen nemen we nog even niet op in het programma) en genieten van Rome, zaterdag vliegen we terug. Dank aan allen die ons gevolgd hebben via de site, twitter of app en op welke manier dan ook ondersteund hebben door berichtjes of leuke commentaren. Ben en Cor waren daarbij trouwe supporters.

Hartelijke groeten uit Rome,

Jan en Arno

• 27 Juni 2018 - 18:31

Ben:

Het zit er op! Goed gedaan mannen! Klasse! Geniet van jullie 3 dagen dikverdiende rust! Geniet van Rome. Bedankt voor al die prachtige verslagen en foto's. Goede vlucht naar huis.

• 27 Juni 2018 - 19:21

Arie:

Dag Jan en Arno. Petje af voor jullie prestatie. Ik heb genoten van jullie leuke verslagen en mooie foto's. Ik zal ze missen, iedere avond even jullie dag doornemen. Geniet nog een paar dagen van het mooie Rome.

• 27 Juni 2018 - 20:30

Arie:

He Jan en Arno. Wat een klasse prestatie. Vol bewondering (en ook wel een beetje jaloers) heb ik jullie reis gevolgd. Ruim 2000 kilometer, ga er maar aan staan. Ik kijk uit naar alle verhalen als ik jullie maandag weer zie. Geniet van jullie vrije dagen. Ik ben benieuwd waar de volgende reis naar toe gaat (New York per waterfiets?)

• 27 Juni 2018 - 22:52

Pedro El Bianco :

Heren, diep respect voor jullie fietsprestatie. In een woord klasse. Leuk was het weer om jullie via de verslagen te volgen. Ook ik las in jullie verslagen weinig ongemakken aan de fietsen zoals spaakbreuken etc. Rust nu nog lekker uit in het openluchtmuseum dat Rome is.
    Groet Pedro

• 28 Juni 2018 - 03:54

Ben Radstaak:

Weer een mooie prestatie, mannen! Geniet nog even van Rome en goeie reis terug.
    Hartelijke groet, Ben

• 28 Juni 2018 - 05:49

Wout:

Super prestatie Jan en Arno.

Gefeliciteerd !!!!

Jammer dat jullie wat getreuzeld hebben de laatste dag wij hadden er hier vandaan alles aangedaan om jullie te laten verwelkomen door de Paus
    Maar helaas net gemist

Volgende keer beter
    Gefeliciteerd beiden en geniet ervan

Groet Wout

• 28 Juni 2018 - 06:46

Cor Willemse :

Weer iedere dag genoten van jullie verhalen. Jullie mogen trots op jezelf zijn. Geniet in Rome en een goede vlucht naar huis. En Jan, dinsdag weer heerlijk Italiaans eten.

• 28 Juni 2018 - 07:53

Linda:

Wat een fantastische fietstocht! Leuk om jullie gevolgd te hebben (brengt me op ideeën haha). En altijd weer mooi om veilig aan te komen. Kijk nu al uit naar de volgende rit die jullie gaan maken!

• 28 Juni 2018 - 18:34

Stijnie:

Knappe prestatie wat jullie hebben gedaan, doe het jullie niet na. Leuk dat jullie trouw elke dag de verhalen hebben opgeschreven en wij op afstand konden meegenieten. Maak er nog een paar leuke dagen van in Rome en goede reis terug naar Nederland gewenst al zal dat een stuk sneller gaan