over wisselend wegdek en plezante ontmoetingen - Reisverslag uit Brazey-en-Plaine, Frankrijk van Arno Kooij - WaarBenJij.nu over wisselend wegdek en plezante ontmoetingen - Reisverslag uit Brazey-en-Plaine, Frankrijk van Arno Kooij - WaarBenJij.nu

over wisselend wegdek en plezante ontmoetingen

Door: Arno

Blijf op de hoogte en volg Arno

30 Juni 2023 | Frankrijk, Brazey-en-Plaine

Om maar met de cliffhanger van gisteren te beginnen; we zitten in Brazey-en-Plaine.. nooit van gehoord..? Wij tot vandaag ook niet, maar we zitten hier in een zeer ruim appartement boven een heerlijk restaurant. De eigenaresse (van beide), een charmante dame uit Litouwen maar voor de liefde naar Frankrijk gekomen, schotelde ons een overheerlijke Filet Mignon voor die in een sterrenrestaurant niet zou misstaan. Vanwege de smaak, maar ook vanwege de wijze waarop het werd opgediend. Met een heerlijke Pinot Noir erbij, was het helemaal af.

Hoe was de dag? Vanmorgen na een goed ontbijt, vertrokken met een regenjack aan. Het had de hele nacht geregend en net voordat we vertrokken was ook nog een plensbui. Gelukkig werd het droog toen wij vertrokken (en bleef het droog) al hebben we het jasje nog even aangehouden omdat het nog best fris was. Een flink verschil in temperatuur met gisteren.

De route was wisselend door leuke Franse dorpjes, door het schitterende platteland van de Côte d’Or, over oneindig en (soms nare heuvelachtige) provinciale wegen en over fietspaden langs kanalen en de Saône. Over die laatste.. waar de afgelopen dagen het asfalt van de fietspaden van uitmuntende kwaliteit was, liet dat vandaag op veel plekken te wensen over. Veel scheuren en gaten, soms met hele bloemperken ertussen, en hier en daar lange stukken met kasseien waar Justus voor zou omrijden…

Een leuk aspect van deze reizen blijven de ontmoetingen. Gisteren vertelde Jan er ook al over. Vanmorgen doken wij op een terrasje voor koffie en zaten daar twee Belgische fietsers. Die gingen de andere kant op, terug naar Vlaanderen. Het waren 2 pensionada’s, dus Jan had direct een klik.. [e-1f61c], maar eerlijk is eerlijk: zij hadden een hulpmotor en onze Jan knalt er nog steeds 150 km uit zonder enige hulp! Respect! [e-1f44a]

Tijdens de lunch in Gray raakten we in gesprek met een Belgisch echtpaar dat naar Frankrijk was geëmigreerd. Hij kon mooi voor ons vertalen, want de ober kwam ons even uitleggen wat er allemaal buiten de kaart om nog te bestellen was, maar sprak zo snel dat wij er geen hout van begrepen. Onze vragende blikken weerhield hem echt niet om gewoon door te ratelen. Overigens wilden we gewoon bestellen wat die Belgische man op zijn bord had…

Vanavond, na 135 km fietsen, om half 7 arriveerden wij bij dit appartement. Na het douchen in het dorp een wijntje gedaan en toen dus voor de Filet Mignon gegaan. En nu slapen!

Morgen gaan we naar Macon. Zo’n 115 kilometer. Niet via de route die we tot nu toe gevolgd hebben, maar via de route van Google Maps. Die laatste is vlakker. Ik hoop dat we geen spijt krijgen. Ze voorspellen ook nog wat regen in de ochtend.

En vanaf Macon is het nog rond de 50 km naar Lyon. Hebben we toch nog een vrije middag bij de vrienden van Jan! We kijken er naar uit!

• 01 Juli 2023 - 00:00

Robin :

Mooi dagje weer mannen. [e-1f60c]

• 01 Juli 2023 - 09:52

Merlijn:

Leuk om te lezen en nu heb ik helemaal zin om naar Frankrijk te gaan ;-) Indrukwekkende prestatie! Veel plezier

• 01 Juli 2023 - 12:51

Hetty Nicolai :

Zo, dat klinkt goed, knap hoor!

Veel plezier en leuk om te lezen!

• 01 Juli 2023 - 16:47

Jenneke:

Mooie verslagen van jullie reis. Groet uit Heerde, Jenneke

• 01 Juli 2023 - 17:32

Cor:

Ga zo door! Merken jullie nog iets van de ongeregeldheden?