We zijn er; maar wat een dag! - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Arno Kooij - WaarBenJij.nu We zijn er; maar wat een dag! - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Arno Kooij - WaarBenJij.nu

We zijn er; maar wat een dag!

Door: Arno

Blijf op de hoogte en volg Arno

07 Juli 2023 | Frankrijk, Nice

Beste allemaal,

Zoals beloofd de terugblik van de dag van gisteren. Tijdens het uitstekende ontbijt bij de lokale boulangerie, raakten we aan de praat met een Belgische fietser die ook onderweg was naar Nice, maar dan alleen en met een tent. Dat is toch nog meer een prestatie dan zoals wij het doen. Alleen fietste hij maximaal 100 km per dag.

In de ochtend zijn we vanuit het binnenland van de Provence naar de kust gereden. Een route langsrelatief rustige fietspaden en iets drukkere provinciale wegen. Omdat we niet meer een vaststaande route hebben, is het toch steeds even zoeken. En ondertussen goed opletten, want de Fransen doen aan veel snelheidsbeperkende maatregelen, ook op fietspaden (lees: drempels). De combinatie van zoeken naar de juiste route en plotseling opdoemende verkeersdrempels was mij even te veel.. en ‘chute’ (een valpartij). Daar ging ik ineens onderuit; gelukkig met een zeer geringe snelheid. Geen schade aan fiets en lichaam. En aan het einde van de ochtend was’ie er dan: de Middellandse Zee..! Via Port Fréjus naar Saint Raphaël gereden en daar lekker geluncht op een terras aan het strand. In alle opzichten hadden we een prachtig uitzicht..

Maar.. we waren er nog niet! Want er zijn twee opties om van Fréjus naar Nice te komen en door alle navigaties werd via het Massif de l’Esterel als de beste route aangewezen. Een prachtig onherbergzaam natuurgebied (https://zonnigzuidfrankrijk.nl/provence-2/bezienswaardigheden/massif-de-lesterel/)

Dus wij het massief in.. prachtig alleen met de natuur.. klimmen ! En er was niets teveel gezegd! Het is er prachtig, onherbergzaam, met alleen het geluid van de krekels en je eigen gehijg (want steil en heet)… Echt uniek om in te fietsen. Alleen… de navigatie versprong steeds. Er leek maar één weg, maar toch fietsten wij soms ineens op een andere weg dan dat we moesten staan. Op een gegeven moment stonden wij boven op een berg en welke route we ook leken te nemen, we kwamen steeds verkeerd uit. En niet alle paden zijn geschikt voor onze fietsen. En ook al waren we met volle bidons vertrokken, deze raakten toch al behoorlijk leeg. Want het was gewoon 36 graden. Omdat we geen risico wilden nemen, hebben we er uiteindelijk voor gekozen om de kortste weg naar beneden te rijden, naar Agay. En dan daarvandaan langs de kust naar Nice. Dat was dan nog wel 60 kilometer.. een prachtige route, de Avenue de Côte d’Azur, via o.a Cannes en Antibe, maar ook niet vlak en af en toe behoorlijk druk. Redelijk afgedraaid kwamen wij om 21.30 uur in het hotel aan, na zo’n 140 kilometer. Snel een salade in het hotel gegeten en daarna slapen.

Vanmorgen lekker uitgeslapen, op ons gemakje ontbeten en via de boulevard naar het oude centrum van Nice gelopen. We hebben afgesproken dat Jan zondag nog een afsluitende blog maakt, ook over ons verblijf hier.

Ik kijk terug op 11 heerlijke fietsdagen, waarbij het fijn was om een groot deel langs bestaande routes te fietsen (Vennbahn, Mosel-Saône fietsroute (Voie Bleue) en tot slot de Via Rhôna). We hebben geen ongelukken gehad en zijn vellig aangekomen. Het was natuurlijk eigenlijk te gek, deze afstanden, zonder rustdagen (Jan zelfs 13 dagen). Terwijl we ook niet jonger worden.. Maar we konden het goed aan en we hebben het weer goed gehad samen.

Dank allen voor jullie interesse en jullie reacties.

Tot een volgende keer!

• 07 Juli 2023 - 15:50

Karin B :

Diep respect heren! En goede reis terug.

• 07 Juli 2023 - 16:26

Leo Tukker:

Veel respect dat jullie deze tocht volbracht hebben en ik vond het erg leuk om jullie ervaringen te volgen via deze blog. Goede reis naar huis!

Groeten, Leo

• 07 Juli 2023 - 17:02

Mariska:

Super gedaan! Het was leuk jullie op deze manier te volgen. Geniet nog lekker van de laatste dagen [e-2600]️[e-1f60e]

• 07 Juli 2023 - 20:21

Jenneke Kamphuis:

Geweldig dat het jullie gelukt is, en ja het venijn zat dus toch weer op het einde.

• 08 Juli 2023 - 11:29

Cor :

Dank voor jullie geweldige verhalen, goede vlucht naar huis.

• 08 Juli 2023 - 15:59

Eric:

Top gedaan! Alle respect.

Mooi om die Nederlandse Douane shirts te zien op de Franse wegen.

Ik heb nog wel een suggestie voor een volgende tocht: De Noordkaap

Gewoon vanuit Groningen met de boot naar Kristiansand en dan 2500 km naar het noorden.

Maar nu eerst even een .......

Het ga jullie goed.

[e-1f44b]

• 08 Juli 2023 - 17:07

Peter:

Respect voor jullie rit mannen! Goed dat je na je valpartij geen letsel had Arno en je fiets nog steeds in goede doen was. Knap dat jullie dit doen petje af en geniet nog van Nice

• 08 Juli 2023 - 19:50

CARin: