Etappe Burgos - Valladolid langer dan gepland - Reisverslag uit Valladolid, Spanje van Arno Kooij - WaarBenJij.nu Etappe Burgos - Valladolid langer dan gepland - Reisverslag uit Valladolid, Spanje van Arno Kooij - WaarBenJij.nu

Etappe Burgos - Valladolid langer dan gepland

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Arno

08 Juni 2015 | Spanje, Valladolid

Allereerst dank voor de leuke en stimulerende reacties, dat doet ons goed. Zeker na vandaag, de etappe was al langer dan gepland maar werd nog langer doordat een goedwillende Spaanse jongeman ons wel even dacht Valladolid op de snelste manier binnen te loodsen. We kwamen hem op ongeveer 15 km voor de stad tegen en hebben er uiteindelijk nog een kleine 30 km overgedaan, dat bracht de teller voor vandaag op ruim 160 km. Ik had er al niet veel fiducie in - zeker niet nadat hij ook nog eens met Arno over Ajax begon - en dus kregen we nog een avondlijke tour rond en door Valladolid. Konden we ook onze fietsverlichting testen. Gelukkig van betere kwaliteit dan de spaken van onze wielen. Opbrengst van vandaag: Arno 2 en ik 4 gebroken spaken. Gisteren hadden we dat al geconstateerd, alleen niet in die omvang. Verder liepen onze beide achterwielen aan, vooral die van Arno.
Onze prioriteit lag vandaag dus ook - naast het bereiken van Valladolid - in het vinden van een goede fietsenmaker. Die vonden we via internet op 90 km in Palencia (we hebben onze route daarom wat aangepast) dus Arno heeft flink moeten zwoegen. 'Gelukkig' stond hij aan het eind een tijdelijk ruil van onze fietsen toe zodat we de pijn een beetje verdeeld hebben. Een buurman van Arno met Spaanse wortels had wat telefonisch voorwerk gedaan en we werden in de zaak van de Trek-dealer keurig ontvangen en geholpen. Pedro bedankt!
Los van de mechanische pech was het weer een hele mooie dag met een panorama met veel gezichten. Los van de steden zijn de kleinere plaatsjes redelijk uitgestorven, diverse praatjes met locals maakten duidelijk dat de jongeren hun heil vooral elders zoeken. Eergisteren kwamen we een jongen tegen die net voor een sollicitatiegesprek in Antwerpen was geweest omdat er in de regio weinig kansen liggen. In de grotere plaatsen merk je weinig meer van de crisis, veel mensen op straat en volle terrassen en restaurants. In Valladolid kunnen we dat helaas niet uit eigen ervaring melden, het aankomsttijdstip maakte dat we besloten om alleen nog even in de bar van het hotel wat te eten en een toast uit te brengen op de verjaardag van Saskia en daarna het bed op te zoeken. We gaan morgen voor een stevig ontbijt want daarna wacht de tocht naar Salamanca, gepland 138 km............

PS 1 @Jan M. We willen best wat wijn meenemen maar met deze wielenproblematiek durven we dat extra gewicht niet aan.
PS 2 het uploaden van de foto's gaat met de iPad niet altijd goed, we hopen dat die van gisteren er nu opstaan.

• 09 Juni 2015 - 07:57

Ben:

Geweldig om te lezen dat jullie, ondanks kapotte spaken en wielen die aanlopen, zo van jullie reis genieten! Het is een genot om te lezen. Ga zo door! Fijn zo'n behulpzame spanjaard, leuk ommetje van 15 km...

• 09 Juni 2015 - 08:32

Bram:

Mannen, ik lees met veel plezier jullie verslagen. Ach en zonder al die "uitdagingen" onderweg is het ook maar "saai". Haha. Geniet van het mooie Spanje en natuurlijk van de Rioja.

• 09 Juni 2015 - 08:53

Cor:

Hoop dat de ellende met de spaken nu voorbij is. Komen toch iet uit China? Het is dinsdagmorgenga een stuk wandelen. Succes vandaag en geniet.

• 09 Juni 2015 - 08:53

Cor:

• 09 Juni 2015 - 10:42

Arie Kamp:

¡Hola!

Leuk om te lezen en te zien hoe jullie omgaan met de warmte, af en toe onwillige fietsen, heuvels en bergen, dorst en honger. Ik vind het een hele prestatie en hoop voor jullie dat jullie dit volhouden. Het zuiden van Spanje kan nog veel heter zijn en de bergen van de Sierra Nevada zijn ook hoog en steil. Of gaan jullie daar bij langs op de weg naar Malaga en laat je die links liggen?
    In elk geval nog veel succes gewenst op jullie tocht, geen pech meer met de fietsen en hopelijk geen ongelukken.

¡Buen viaje y hasta luego!

Saludos,

Arieta.

• 09 Juni 2015 - 20:03

Jan M:

Nieuwe Spaanse spaken er in en gaan.
    succes morgen, grt Jan

PS; komt wel goed met de Rioja's ik heb nog wat bewaard voor de thuiskomst.

• 09 Juni 2015 - 22:19

Gerben:

Zo zie je dat die club uit 020 ook in Spanje enkel ellende brengt. Was te verwachten. Met een Feyenoordshirt gaat het altijd bergaf en blijven je spaken ook gewoon heel. Succes met herstel van vandaag en morgen fris weer op. Salut.

• 10 Juni 2015 - 00:10

Arie:

Zit er een verband tussen al die maaltijden die jullie onderweg nuttigen en de gebroken spaken???

• 10 Juni 2015 - 08:20

SaSkia:

Arie, je slaat de "spaak" op zijn kop ;-))
    Vandaag de eerste rustdag in Salamanca, lekker ervan genieten!!!! En opladen zodat jullie morgen fris en fruitig aan de 2e etappe kunnen beginnen. En zolang er nog humor in jullie "proza" voorkomt ben ik gerustgesteld! Lief zijn voor mekasr hė!