Nog geen man met de hamer.... Etappe 3 door Rioja! - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Arno Kooij - WaarBenJij.nu Nog geen man met de hamer.... Etappe 3 door Rioja! - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Arno Kooij - WaarBenJij.nu

Nog geen man met de hamer.... Etappe 3 door Rioja!

Door: Arno

Blijf op de hoogte en volg Arno

07 Juni 2015 | Spanje, Burgos

Vanmorgen ontbeten in het hotel. Dachten wij net rustig te ontbijten, kwam er ineens een buslading met Benidom Basterds de ontbijtzaal in...

Uiteindelijk met een goed gevulde maag de fiets op. We hadden gisterenavond nogal gesleuteld aan de route, maar het pakte goed uit. We hadden een mooie route (130 km), nog een stukje Navarra en daarna dwars door Rioja. We hebben zo'n 30 bodega's gezien, maar de regel is: 'overdag geen wijn', dus die hebben we met pijn in het hart links moeten laten liggen.

Over gevulde maag gesproken.., ik kreeg begin van de middag ineens een leeg gevoel en ik voelde mijn krachten weglopen. Jan geroepen en al snel zaten we in een klein gehuchtje aan een heerlijke tortilla, brood en olijven en een glas cola. Dat hielp!

Zoals gezegd was de route weer prachtig en we nemen dan ook bewust de tijd hiervoor. Onderweg even wat drinken op een terrasje, eten, fotostop, uitrusten, checken of we nog op de route zitten, water halen, enzovoort. Het is tenslotte vakantie. Dan komen wel later op onze bestemming aan, maar dat is dan maar zo. We hebben een fietsgemiddelde van rond de 18 km per uur en dat vinden wij voor deze omgeving prima. Vandaag hebben we zo'n kleine 7 uur gefietst en we zijn van 8.15 tot 18.45 onderweg geweest; zo'n 3,5 uur aan stops dus. Een uur eten, 2x half uur koffie/fris en de rest voor de andere genoemde zaken, maar soms ook gewoon voor een gezellig praatje met een local. Die vervolgens hele verhalen gaat vertellen omdat je toevallig alleen "hola, buenas dias" kent....

Vanmorgen was het nog fris met veel bewolking, maar aan eind van de ochtend kwam de zon goed door. Het werd echt warm en dan kun je niet genoeg drinken. Maar je merkt dat na 2-3 minuten je mond al weer droog is en je tong alweer als een stuk leer voelt. Dus vandaag weer 5,5 liter de man weggedronken...

Veel geklommen vandaag. Tot 35 km voor Burgos viel het mee, Jan ik hadden gerekend pas rond 22 uur aan te komen en we leken af te stevenen op 18.00 uur. Dus, het leek een vroegertje te worden, Maar....... Toen kwamen we op een vreselijke col... 3 km lang een stijgingspercentage van 6%. Normaal al geen pretje, maar na ruim 100 km klimmen en met een temperatuur van 35 graden, is het afzien. En dat hebben we gedaan... Maar we hebben het gered! Anders hadden we ook een rondje IJsselmeer kunnen doen.

Stonden we voor het hotel in Burgos, maar dat lag 50 trappen hoger... En dat is niet handig met twee vol bepakte fietsen... Dus maar omgereden, weer klimmen! Na het douchen eerst lekker gegeten (paëlla met uitzicht op de kathedraal; en een fles wijn, want die hadden we nog tegoed na al die bodega's) en daarna een kort rondje gelopen. Kort, want we hebben onze nachtrust nodig. Zoals Joop Zoetemelk zei: "de Tour wordt in bed gewonnen." Burgos is trouwens echt een leuke stad!

Morgen de langste en zwaarste dag. Naar Valladolid, volgens de planner zo'n 150 km met veel klimwerk. En dat dat is niet de grootste uitdaging (toen ik nog geen manager was, heette dat trouwens problemen..), want we hebben materiaalpech. Allebei een spaak gebroken, voor Jan dus al de tweede, en mijn voorwiel loopt aan. 12GoBiking heeft wat uit te leggen na onze terugkeer, maar dat lost nu niets op. De fietsenmaker in Burgos opent pas om 9.00 uur en dat is te laat gezien de dag van morgen, dus we gaan rijden en dan in de plaatjes kijken voor een vriendelijke fietsenmaker.

Dat was het voor nu. Wij gaan slapen, uitrusten voor morgen,

• 07 Juni 2015 - 23:58

Arie:

Zo, weer een hindernis overwonnen. Nu morgen nog. Als die etappe er op zit dan is het flesje wijn van mij!

• 08 Juni 2015 - 06:43

Cor:

Succes met de lan gste etappe. Duim voor jullie dat je onderweg snel een fietsenmaker vi ndt.

• 08 Juni 2015 - 08:18

Ben:

Wat een gedoe met die spaken, hopelijk vinden jullie snel een fietsenmaker! Succes met de lange etappe van vandaag. Leuk om te lezen hoe jullie genieten!

• 08 Juni 2015 - 11:35

Rob Vd Z.:

Succes met die fietsenmaker. (wat is dat eigenlijk in het Spaans?) respect hoor mannen!

• 08 Juni 2015 - 11:41

Jan10:

Mooie verhalen tot nu toe mannen en veel sterkte met de spaken!

• 08 Juni 2015 - 21:58

Jan :

Hallo Mannen, wat leuk om jullie reis zo mee te beleven. Best wel jaloers, mooi dat afzien om vervolgens afgepeigerd maar voldaan dan uiteindelijk aan tafel neer te ploffen voor dat heerlijke Spaanse eten en die verrukkelijke Spaanse wijnen.
    PS: er is toch wel plek voor een doosje Rioja's, met 6 flessen ben ik al tevreden. :)

succes morgen, zet hem op

• 08 Juni 2015 - 23:14

Jenneke Kamphuis:

leuk deze verslagen en wat lastig met die spaken, veel oponthoud daar door denk ik.