Over de Pyreneeën naar Pamplona - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Arno Kooij - WaarBenJij.nu Over de Pyreneeën naar Pamplona - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Arno Kooij - WaarBenJij.nu

Over de Pyreneeën naar Pamplona

Door: Arno

Blijf op de hoogte en volg Arno

05 Juni 2015 | Spanje, Pamplona

Vandaag reden we na een prima ontbijt rond 8.00 uur weg voor onze eerste fietsdag: de Pyreneeën over naar Pamplona. Het eerste stuk was langs de Nive-rivier, een mooi en vlak stuk langs prachtige Baskische huizen en boerderijen. Richting de grens werd het heuvelachtiger en al snel leerden we dat een kortere weg vaak neerkomt op vreselijk steile bospaadjes, dus dat maar niet meer gedaan..

Na zo'n twee uur passeerden we een verlaten douanepost en reden we Spanje in. En daar begonnen de bergen pas echt! We gingen direct een klim in van zo'n 15 km! Ondertussen begon de temperatuur flink op te lopen. De watervoorraad ging er snel doorheen, we hebben vandaag per persoon 4,5 liter water op.

We waren dus echt de lunch toe. En dat is gelukt in een leuk karakteristiek bergrestaurant in het over dorpje Almandoz. Een uitgebreid driegangendiner waarbij we bij het hoofdgerecht de friet laten vervangen door pasta. We hadden het gevoel het nog nodig te hebben.. en dat klopte.

Met de les van vanmorgen geen kortere routes meer en gewoon via de N-wegen. Maar... Spanje is geen fietsland. Dus als de weg via een tunnel door een berg gaat, moeten de fietsers gewoon de berg over...! Zo wordt een stukje van 500 meter ineens een klim van 45 minuten en een afdaling van 10 minuten.

Daarna de N-weg weer op en zo reden we naar Pamplona. Fietsen op zo'n N-weg is ook wel een ervaring want de auto's rijden met een behoorlijke snelheid langs je. Gelukkig houdt iedereen rekening met je door afstand te houden of hun snelheid aan te passen, dus dat gaat prima.

Dankzij een zeer vriendelijke Spanjaard vonden we het hotel makkelijk (hij bracht er ons van buiten de stad helemaal naar toe!).

Al met al een lange dag (113 km in ruim 6 uur fietsen), maar we zijn er en de kop is er af. Morgen naar Logrono.

Net nog even lekker gegeten met een Vino Tinto en nu naar bed!

Voor Jan was het vandaag een pechdag: ketting eraf, spaak gebroken en bidon kapot. Ketting er weer op kunnen doen, de spaak even vastgezet met een tie-wrap (ja, ja, Wilma). Zo konden we vanavond na aankomst eerst bij de fietsenmaker langs.

• 06 Juni 2015 - 08:24

Ben:

Goed gedaan mannen, jullie eerste bergrit. Succes vandaag!

• 06 Juni 2015 - 09:13

Cor:

Jammer van de pech, succes vandaag.