Regen, wind en bergen - Reisverslag uit Ahigal, Spanje van Arno Kooij - WaarBenJij.nu Regen, wind en bergen - Reisverslag uit Ahigal, Spanje van Arno Kooij - WaarBenJij.nu

Regen, wind en bergen

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Arno

11 Juni 2015 | Spanje, Ahigal

Na de - volgens velen verdiende - rustdag in Salamanca waren we benieuwd of we de benen weer makkelijk rond zouden draaien. Renners in de Tour de France hoor je daar verschillend op reageren. Daar houdt iedere vergelijking overigens ook mee op, wij kennen onze beperkingen.
Arno had een massage van de bovenbenen en rug laten doen en we stapten na een prima nacht en dito ontbijt in een regenachtig Salamanca weer op de fiets. In schone shirtjes en broeken omdat we die in het hotel hadden afgegeven om te laten wassen. Op zich een goed idee - en in de gedachte dat in Spanje de crisis nog niet helemaal te boven is en iedere euro welkom is - maar terug op de hotelkamer vonden we de gewassen kleding terug met een nota van €112,-!! Alles bij elkaar ging het om 9 shirts, 11 paar sokken en wat onderbroeken. We hebben maar goedkoop geluncht.

De bestemming voor vandaag was Ahigal in Extremadura. Eerst nog een lang stuk in Castilië en Leon waar we in een miezerig regentje en een flinke wind tegen naar het zuiden fietsten. Onderweg twee keer - wij hadden een koffiebreak ingelast - een Spaans duo ingehaald en wat mee gekeuveld in ons beste Spaans. Zij waren onderweg van Santiago naar Sevilla en reden de zgn. Ruta del Plata, de Zilverroute. Een van oorsprong historische commerciële route die van Andalusië naar het Noordwesten van Spanje loopt. Tijdens onze koffiebreak in Bar Los Barracones - ook om wat op te warmen..... - nog even een facebook contact gelegd met de eigenaresse Alejandra van het restaurant. Heel leuk dit soort intermezzo's ook al ben je vervolgens weer wat langer onderweg. We hadden ons voorgenomen ook te genieten en dat doen we dan ook door dit soort contacten met de locals die om half elf al lekker aan een vino blanco zitten.

Onderweg veel gezien, roofvogels en broedende ooievaars. Het bergachtige gebied is prachtig hoewel we ons op een iets vlakkere etappe hadden voorbereid. Het hoogste punt (1202 m) haalden we vandaag op de Puerto de Vallejera, pittige klim maar een prachtige tocht. Na een late lunch ging het volgens de restaurant eigenaar alleen nog maar naar beneden en dat klopte (grotendeels). Rond 19 uur arriveerden we in Ahigal waar Arno een kamer in guesthouse Villa Cardadorum had gereserveerd. Weinig voorzieningen om nog iets te eten maar eigenaar Jorge reed ons na een lekker douche naar de supermercado waar we lekkere gezonde! dingen insloegen en ons eigen hapje hebben klaargemaakt. Jorge is nu vertrokken en we hebben de hele villa voor ons zelf, geen andere gasten. Mocht je ooit nog deze kant op willen, hou dit adres in je achterhoofd!

Al met al weer een pittig dagje vandaag en 127 km bijgeschreven op de teller. Tot morgen vanuit het prachtige stadje Cáceres, waar de moderne ontwikkelingen volgens de reisgidsen aan voorbij zijn gegaan.

• 11 Juni 2015 - 23:37

Ben:

Wat fijn om weer iets van jullie te lezen, die rustdag was inderdaad welverdiend. Apart die verschillen in het weer, een paar dagen eerder een koffiestop om even uit de zon te zijn en nu om op te warmen! Geniet van jullie villa en succes morgen!

• 12 Juni 2015 - 06:17

Susanne:

Haha, 112 euro! Iedere euro mag dan welkom zijn, ze weten ze blijkbaar ook wel hoe ze er aan moeten komen ;-).
    Leuk, die interacties met de locals, succes weer vandaag !

• 12 Juni 2015 - 11:21

Cor:

Ze hebbn in Spanje het Euroteken omgewisseld voor de Pes. en dan is het goedkoop.
    Geen problemen meer met de spaken? Succes vandaag, blijf jullie volgen