Hoe oude gezegden ineens actueel zijn... - Reisverslag uit Cáceres, Spanje van Arno Kooij - WaarBenJij.nu Hoe oude gezegden ineens actueel zijn... - Reisverslag uit Cáceres, Spanje van Arno Kooij - WaarBenJij.nu

Hoe oude gezegden ineens actueel zijn...

Door: Arno

Blijf op de hoogte en volg Arno

12 Juni 2015 | Spanje, Cáceres

"SPAAKLOPEN": "mislopen, mislukken, verkeerd gaan" (bron: www.encyclopie.nl)

Wij weten inmiddels precies waar dat gezegde vandaan komt! Want na twee dagen zonder materiaalpech, was het vandaag weer raak! Na 50 km was Jan al twee spaken kwijt en toen 10 km verder ook z'n derde kapot ging, was normaal fietsen niet meer mogelijk zo zwaar liep zijn achterwiel aan. Nog 20 km doorgeploegd en in een klein dorpje een fietsenmaker gevonden (dankjewel Saskia!). Helaas nog siësta-tijd, dus eerst maar geluncht. Jan heeft nog even gebeld naar 12GoBiking, onze fietsenleverancier: "Tja, misschien had een 36-spaakswiel beter geweest i.p.v een 32..." Tja, dat hadden we dan liever bij de aankoop gehoord..! Wordt vervolgd na terugkeer in Nederland. Eens kijken hoe goed de after-sales is bij deze winkel in Gouda.

De fietsenmaker had uiteindelijk geen spaken, maar kon de wiel van Jan zo stellen dat hij niet meer aan liep. Via Pedro maar weer een fietsenmaker op de eindbestemming benadert (dankjewel Pedro). Op deze wijze de laatste 45 km doorgereden. Althans, Jan. Want ik brak 20 km voor Caceres nog een spaak in m'n voorwiel en toen liep mijn voorwiel aan...

Om half 8 waren we in Caceres bij fietsenmaker, die geen nieuwe wielen had (onze voorkeur), maar wel alle kapotte spaken kon vervangen en alle overige spaken opnieuw kon stellen. Zonder garanties te geven trouwens... We gaan het dus wel zien de komende dagen.

En zo werd een dag over 117 km, een hele lange en zware dag! Na een overvloedig ontbijt in de aanbevelenswaardige Villa Cardadorum, via een redelijke zware route (veel bergop), maar ook met veel natuurschoon onderweg. Hebben we toch wel van kunnen genieten, hoor.

Snel naar het hotel en douchen, zodat we nog even de stad konden bezichtigen. Want Caceres is echt de moeite waard. Veel kleine straatjes met gezellige barretjes en terrasjes en een unieke oude stad, waar je je echt nog in de middeleeuwen waant. Toen de wielen nog van hout waren zeg maar... En met dames die zomaar met je op de foto willen. Na een wijntje met wat tapas snel terug naar het hotel gekeerd, want morgen wacht weer een zware dag. We trekken verder Extremedura in, zuidwaarts naar Zafra. Hopelijk zonder verdere problemen...

Tot morgen!

• 13 Juni 2015 - 09:42

Cor:

Misschien had ik gisteren niet naar de spaken moeten vragen. Hoop dat jullie nu van de spakenellende af zijn. Hoeveel km nog naar de finish? Succes en blijf genieten.

• 13 Juni 2015 - 12:33

Gerben:

Ik begin nu toch te geloven dat er sprake is van een Spaans complot. Ik heb 24 spaken in mijn wiel en nog nooit is er eentje kapot gegaan. Ik zou de rol van die Pedro, die vanuit Nederland de Spaanse spakenmafia lijkt aan te sturen, maar eens flink onder de loep nemen. Have fun, stay safe!

• 13 Juni 2015 - 18:36

Wout:

Blijf lachen he ! meer als 32 per wiel kunnen er niet breken.
    en dat zal nooit gebeuren
    Hou vol geniet ervan jullie leveren een super prestatie !!