Het pontje dat niet voer - Reisverslag uit Thionville, Frankrijk van Arno Kooij - WaarBenJij.nu Het pontje dat niet voer - Reisverslag uit Thionville, Frankrijk van Arno Kooij - WaarBenJij.nu

Het pontje dat niet voer

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Arno

27 Juni 2023 | Frankrijk, Thionville

Ken je het verhaal van 2 mannen die met een pontje de Moezel over wilden varen?

Inderdaad, ze gingen niet omdat het pontje slechts tot 13.25 uur voer en wij er rond 14.30 uur aankwamen. Dat gebeurde in Wasserbillig in Luxemburg toen we al een flinke inspanning achter de rug hadden. Dat hadden we toch graag in het routeboek van Benjaminse zien opgenomen. Na een goed ontbijt in Bleialf gingen de eerste tientallen kilometers in vliegende vaart tot we toch weer wat moesten klimmen, zelfs een klimmetje van 15% en daar hadden we ons mentaal niet op voorbereid. Daarna lekker koffie gedronken in Neubrandenburg, een oud vestingstadje. Daarna bleef het toch glooiend hoewel het routeboek ons had voorgeschoteld dat we vooral zouden dalen. Ook kwamen we door een gebied dat belangrijk is voor de bierindustrie, grote gebieden volgeplant met hop, op één van de foto’s kun je zien waar het woord hopstaken vandaan komt. Rond één uur geluncht in Irrel op aanwijzing van een wielrenner die een groen-wit shirt met Rotterdam droeg, altijd aanleiding voor een praatje natuurlijk. Maar hij kon beter fietsen dan een lunchplek adviseren, het zij zo. Arno deed nog snel een paar inkopen in de supermarkt en vervolgens hesen we ons weer op onze Trek X700. Over de pont die niet voer had ik het in het begin al dus we moesten nog een heel stuk aan de ‘verkeerde’ kant van de Moezel fietsen tot we ergens een brug tegenkwamen. Naar de overkant en verder in zuidelijke richting. Daarbij passeerden we o.a. het Luxemburgse plaatsje Schengen, beroemd geworden om het Verdrag dat daar in 1985 werd gesloten tussen inmiddels 27 landen en dat het vrije verkeer van personen tussen die landen mogelijk maakte. Anders had Arno en ik tijdens deze tocht al heel wat keren onze paspoorten tevoorschijn moeten halen. We begonnen de kilometers wel te voelen en na nog een stop voor flink wat cola met citroen kwamen we in de buurt van Thionville. Ik kende het vooral van de vakantiereizen naar het zuiden en waar je snel langs reed gezien de industriële uitstraling en met uitzicht op de vier grote reactorblokken van de kerncentrale. Toch is de plaats prachtig gelegen en we hebben met uitzicht op de Moezel heerlijk wat gedronken en gegeten. Dat was ook wel nodig, vandaag eindigden we met 163 km op de teller. Morgen een wat kortere tocht naar Nancy, tenzij we natuurlijk weer wat onvoorziene obstakels tegenkomen. Dat lezen jullie dan wel in het volgende verslag!

• 28 Juni 2023 - 08:13

Robin Burgering:

15% is normaal al verre van fijn, maar als je dat onverwachts tegen kom…

• 28 Juni 2023 - 09:59

Cor:

Jan, wellicht loop je tegen een leuk idee aan voor de CCV. Blijf jullie volgen, succes morgen

• 28 Juni 2023 - 18:26

Jan Meijboom :

Goed bezig mannen, respect hoor pittig klimwerk. Perfecte training voor het najaar. Succes morgen.

• 28 Juni 2023 - 20:26

Annemieke :

Wel een omweg, maar leuk te lezen. En zonder wrijving, geen glans. Leuk om jullie verslagen te lezen!