Over de Via Rhôna - Reisverslag uit Valence, Frankrijk van Arno Kooij - WaarBenJij.nu Over de Via Rhôna - Reisverslag uit Valence, Frankrijk van Arno Kooij - WaarBenJij.nu

Over de Via Rhôna

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Arno

03 Juli 2023 | Frankrijk, Valence

Arno stond gisteren al uitgebreid stil bij de ontvangst van onze vrienden in Misérieux. Ook de nachtrust was OK, we sliepen voor de eerste keer niet samen op één kamer [e-1f609]. Arno zijn onderkomen was een soort van ‘pipo’ wagen en ik sliep in de ‘Galeria’ waar prachtige schilderijen van Mette hangen. Na een goed ontbijt en laatste gesprekken vertrokken we voor onze tocht naar Valence. Begon al direct met een lekker klimmetje om weer richting de Saône te komen en daarna via allerlei D-wegen naar Lyon. Dat kostte meer tijd dan gedacht. Vlak voor Lyon kwamen we voorbij het restaurant van wijlen Paul Bocuse, ik dacht hier nog wat inspiratie op te kunnen doen voor de kookclub waar ik lid van ben (CCV = Culinaire Club Veluwe) maar helaas was het restaurant gesloten. In Lyon koffie gedronken en verder de stad door, oa via de langste verlichte fietstunnel van Europa en na wat kilometers door een nogal industrieel gebied begonnen we na Givors aan de Via Rhôna, een uitstekend fietspad en met de wind deze keer wat in de rug konden we flink wat kilometers maken. En de naam zegt het al, de Rhôneweg volgt zo goed mogelijk de loop van deze rivier. Na de Moezel en de Saône de derde rivier die ons naar het zuiden van Frankrijk leidt. Weer veel leuke korte gesprekjes onderweg oa met een Israelisch echtpaar dat vroeg: ‘Why in such a hurry?’ Ik antwoord dan maar dat we zondag in Nice het vliegtuig moeten halen omdat Arno maandag weer moet werken. Het weer is ons ons tot nu toe redelijk goed gezind, vanochtend overwegend bewolkt maar na de middag brak de zon echt door en ging het richting de 30 gr C. Dus wat meer drinken en een granita onderweg. De route die we rijden neemt niet de kortste weg maar vermijdt wel al te grote heuvels en bergen, dat betekent wel wat meer kilometers. En soms zijn er toch afgesloten paden waardoor je wel om moet rijden. Uiteindelijk hadden we er bij aankomst in Valence weer 167 km op zitten. Toen toch eerst maar even een drankje genomen op weer een geslaagde dag. Daarna de huiseigenaar gebeld van het appartement dat we hadden gehuurd (particulier via Booking.com is vaak goedkoper dan een hotel) en na vijf minuten was hij er. Lekker gedoucht en wat kleding uitgespoeld en toen om de hoek een heerlijke salade gegeten waarbij we tot de conclusie kwamen dat het met de vermoeidheid eigenlijk wel mee viel. Nice komt in zicht maar we zijn er nog niet, nog ruim 400 km voor de boeg en de wegen zullen ook wel wat minder vlak worden. De route voor morgen uitgestippeld en nu lekker uitrusten in een enigszins onrustig Valence. Er was net flink wat lawaai door vuurwerk etc. en het is nog geen Quatorze Juillet. Gelukkig hebben we er nog geen last van en onze fietsen staan goed opgeborgen.

• 04 Juli 2023 - 06:33

Annemieke :

Nog 400 km in… di, wo, do, vrij, za…5 dagen; dat is 80 tot [e-1f4af] km per dag. Ook nog heel veel, maar te doen (geen 167 [e-1f644]) Knap hoor! En dan met zo’n voorzichtige salade; ou sont les fromages?!

Nog een fijne en veilige voortzetting toegewenst!

• 04 Juli 2023 - 08:18

Karin B :

Merken jullie niets van de rellen in Frankrijk?

• 04 Juli 2023 - 10:29

Cor:

Jammer voor de CCV dat Bocuse gesloten was. Veel succes gewenst met de laatste 400km.

• 04 Juli 2023 - 22:31

Eric:

Leuk om op deze manier met jullie mee te reizen. Ik zou daar meer tijd voor nodig hebben. Ook om me nader te verdiepen in de (wijn)cultuur van het land.

Succes met de laatste 400 km [e-1f605]