Gaat het alleen om de afstanden? - Reisverslag uit Villers-sur-Port, Frankrijk van Arno Kooij - WaarBenJij.nu Gaat het alleen om de afstanden? - Reisverslag uit Villers-sur-Port, Frankrijk van Arno Kooij - WaarBenJij.nu

Gaat het alleen om de afstanden?

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Arno

29 Juni 2023 | Frankrijk, Villers-sur-Port

Iets later uit Nancy vertrokken dan gepland omdat we de dag ervoor de ‘was’ hadden gedaan. Noet alles droog dus Arno had van zijn fiets eerst een droogrek gemaakt. Overigens hadden Arno en ik in de loop van de dag allebei dezelfde gedachte, we willen een grote afstand wel in hele korte tijd doen. En om dan één dag wat meer vrije tijd te hebben maken we de andere dagen nog langer. Een beetje gekkenwerk dus. Volgende keer gaan we voor gemiddeld minder kilometers per dag. Vandaag was ook weer zo’n dag, 160 km op de teller terwijl de avond van tevoren 145 km berekend hadden. Nu zijn we wel wat gewend maar wanneer we - om op de plaats van bestemming te komen - aan het einde toch nog weer 350 m moeten klimmen dan is de pijp wel leeg. Het was toen al ongeveer 20 uur. Overigens hadden we niet veel eerder aan moeten komen want de eigenaresse van de B[e-38]B in Villers-sur-Pont had via Booking.com niet alles meegekregen. We waren al even aan het zoeken en rondkijken toen ze in een grote Porsche met haar kinderen aan kwam rijden. Snel alles rechtgezet en in no time hadden we een drankje en in 45 minuten had ze een heerlijke maaltijd bereid. We zaten aan een lange tafel, zo’n tafel waar je Poetin wel eens aan ziet zitten en dan zijn gasten op 25 meter afstand. Aan een warme maaltijd hadden we ook wel behoefte, de koffiestop was wat laat en bijzonder - kijk maar naar de foto voor een bijzondere uitvoering van een cappucino - en twee uur later voor de lunch kwamen we bij drie restaurants te laat, TERMINER messieurs! Dan maar bij de Intermarché wat ingeslagen en op een bankje opgegeten. We hebben voor het grootste gedeelte gefietst langs het Canal des Vosges, tientallen sluizen gezien maar geen schip/boot te bekennen. Een groot deel van de route maakte toch een uitgestorven indruk tot we twee Nederlanders tegenkwamen die jaren geleden in Fontenoy le Chateau jaren waren neergestreken. Een leuk gesprekje gevoerd en toen weer door. Onderweg nog her en der bij Fransen aan de deur gevraagd om water want het was drukkend warm en er was onderweg bijna niets te krijgen. Overal zeer vriendelijk behandeld, ze vinden het toch wel bijzonder zo’n tocht naar Nice. Onderweg ook nog wel andere fietsers tegengekomen die soortgelijk of - meestal kortere trips maken. En verder valt het grote aantal ligfietsers op, zie mezelf dat nog niet doen. We hebben voor morgen nog geen B[e-38]B oid geboekt, we kijken hoe ver we willen fietsen en in de loop van de dag bepalen we tot waar we gaan. Dat lezen jullie morgen dan weer van Arno.

• 29 Juni 2023 - 23:42

Ben:

Wat geweldig dat de eigenaresse van de b[e-38]b zo snel een heerlijke verse maaltijd voor jullie kon en wilde bereiden, dat hadden jullie wel verdiend na zo’n dag! Wel gastvrij van de Fransen dat jullie onderweg van water werden voorzien.

• 30 Juni 2023 - 06:47

Annemieke :

Welk een ‘pees’ zeg; zo zijn jullie er in no time. En wel heel graag, zonder blessures: Je bent dan wel met pensioen, maar er moet straks ook weer getennist worden!

En dat Franse begrip van een cappuccino; met slagroom en suiker! Wel lekker, maar als de verwachting anders is en dit de regionale bereidingswijze, vergis je je er steeds weer in. [e-1f923][e-1f923]

• 30 Juni 2023 - 09:02

Burgering:

Er zijn dagen dat ik minder lange afstanden rijd. En zeker met minder bepakking… Maar ondanks de zwaarte, met het eindklimmetje, leest het weer als een mooie dag.

Have fun! [e-1f91f]

• 30 Juni 2023 - 09:46

Cor:

Geweldig verhaal. Hoe gaat het met de spaken? Succes.

• 01 Juli 2023 - 12:52

Atzo: