Kent u die uitdrukking, ‘aan het elastiek hangen’? - Reisverslag uit Mâcon, Frankrijk van Arno Kooij - WaarBenJij.nu Kent u die uitdrukking, ‘aan het elastiek hangen’? - Reisverslag uit Mâcon, Frankrijk van Arno Kooij - WaarBenJij.nu

Kent u die uitdrukking, ‘aan het elastiek hangen’?

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Arno

01 Juli 2023 | Frankrijk, Mâcon

Ik werd geïnspireerd - zie de titel - door dominee Gremdaat, die zijn filosofische bespiegelingen altijd op die manier begon. De jongere lezers moeten maar even googelen op deze bekende tv-persoonlijkheid. Ik had hier nog een aantal toepasselijke wieleruitdrukkingen (kop over kop, kop in de wind, in een waaier rijden) aan toe kunnen voegen want het was een bijzondere dag vandaag. Maar de tekst uit de titel was vandaag zowel op Arno als op mij van toepassing. We begonnen al weer vroeg met het vertrek uit Brazey-en-Plaine. Ik had wel een redelijke nacht achter de rug maar Arno kon het niet eens worden met het matras en is op de bank in de kamer van het appartement gaan liggen, geen ideale nachtrust natuurlijk voor dit soort inspanningen. We dachten een ontbijtje te scoren in het dorp helaas, volgend dorpje idem etc. Uiteindelijk na een ruim een uur fietsen hadden we beet bij een boulangerie. Leuk, de bakker himself kwam nog vragen of Jonas Vingegaard in de zaak was - Arno had zijn Jumbo-Visma shirt aan - en het duurde even tot dit misverstand opgehelderd was. Arno heeft natuurlijk een goddelijk lichaam maar Jonas Vingegaard past er wel twee keer in [e-1f609]. Zo gingen we verder op de door ons aangepaste route. En dat hebben we geweten, naast de miezerige regen en forse tegenwind de hele dag kwamen we op de route ook de nodige obstakels tegen, een fietspad dat geen fietspad was, hekken waarachter koeien zich tegoed deden aan het gras etc. Ons gemiddelde daalde met rasse schreden en ook de fietsen moesten weer wat gefatsoeneerd worden. (Enkele lezers vragen naar pech etc. Liever vertellen we hier niets over maar so far so good [e-1f60a]) Toch zijn dit de zaken die je je later herinnert als de bijzonderheden van de tocht. Omdat we weten dat we ruim voor 2 uur ergens voor een lunch moeten aanschuiven was daar ook onze focus op gericht, dat lukte gelukkig bij een prima gelegenheid in Ouroux-sur-Saône. Daarna door naar Macon, met regen en tegenwind, pittig! En hier kwam het elastiek ter sprake, we reden veelal kop over kop en dan heb je soms toch nog moeite om het achterwiel te houden. Dus nog maar even een stop voor een koffie in Tournus, een plek waar we (Wilma, de kinderen en ik) regelmatig op de terugweg van een vakantie in Zuid-Frankrijk een laatste camping overnachting inlasten. Rond 18 uur aangekomen in Macon, even zoeken naar het appartement en toen nog zien binnen te komen. Een escaperoom is er niks bij, codes ergens invoeren waarbij dan weer kastje opengaat waar de sleutels inzitten etc. Uiteindelijk gelukt, fietsen op slot en daarna met alle bagage nog vier trappen naar boven naar het appartement. Dat zag er prima uit, lekker gedoucht en Arno vond het daarna echter wel welletjes dus ik ben alleen nog even de stad ingegaan voor een klein hapje. Morgen max 50 km naar onze vrienden in Misérieux en ‘s middags hopelijk wat relaxen. Al met al dus weer een hele bijzondere en mooie dag.

PS. 1 - Van de rellen in Frankrijk merken we niets, ook niet in de grotere plaatsen waar we geweest zijn (Nancy, Macon).

PS. 2 - Dank aan allen die reageren op onze verslagen. Dat doet ons goed!

• 01 Juli 2023 - 23:40

Ben:

Hoi mannen, het blijft mooi om jullie ervaringen te lezen. Het ‘fietspad’ is zijn naam niet waard, stoer dat jullie er toch door zijn gekomen. Wat een deceptie voor die bakker [e-1f602]. Fijn dat jullie niets van die rellen merken. Succes verder en geniet van het beetje relaxen morgen.

• 02 Juli 2023 - 09:16

Merlijn:

Pittige dag dus gisteren, geniet vandaag van een heerlijk ontspannen middag!

• 02 Juli 2023 - 09:21

Karin Burger:

En wij maar denken dat je in Frankrijk ieder gehucht een sterren-maaltijd kunt nuttigen. Wat een gedoe daar in notabene de Bourgogne!

• 02 Juli 2023 - 12:44

Peter Van Buijtenen :

Beste Arno en Jan, mijn respect voor jullie groeit met iedere dag. Ik ben zelf gisteren 7,5 km wezen hardlopen en was blij dat ik weer thuis was [e-1f605] Succes de komende dagen [e-1f44d][e-1f4aa]